Ad van Aart: Van stilstand naar beweging

De lezing van Ad van Aart heeft de toeschouwers een goed beeld kunnen geven van de invloed die De Stijl en Mondriaan hebben gehad op tijdgenoten en op de hedendaagse kunstenaars. De oprichter van De Stijl, Theo van Doesburg en de leden onder wie Piet Mondriaan, Gerrit Rietveld en Bart van der Leck, wilden met hun ‘nieuwe kunst’ de samenleving moderniseren. Dat ­deden zij door middel van een zo groot mogelijke eenvoud en ­abstractie in schilderkunst, productontwerp en architectuur.

De Stijl is als kunststroming nog altijd actueel, dit vinden wij terug bij hedendaagse ontwerpers van diverse producten en een aantal kunstenaars. Ad geeft hier een paar prachtige voorbeelden van.
Dan schakelt hij moeiteloos over naar zijn eigen werk waarin de invloed van De Stijl is te herkennen. Hij maakte na zijn academietijd grote keramische werken. “Klei is vooral opbouwen van objecten van meer dan een meter hoog.” Hiervoor gebruikt hij een zelfgemaakte oven.
Geïnspireerd door de kunstenaar Alexander Calder gaat Ad over tot het maken van objecten en installaties. In verschillende periodes maakt hij steeds totaal ander werk, aan creativiteit ontbreekt het hem niet. Er ontstaan vrije objecten en werken in series, objecten met tweedehands dekens op diverse manieren toegepast. Een serie werken met kruisbeelden. Door Jezus van het kruis te halen, geeft hij hem de vrijheid terug en benadrukt Ad de beperking van de religie. Ook maakt hij herinneringsbeelden zoals o.a. van zijn overleden zuster Annie. Zijn serie borduurwerken van wilde dieren, waarvan hij bewust de draden niet afhecht maar onder zijn werken uit laat hangen en waar hij 2 jaar lang 7 dagen per week aan werkte, zijn zeer bijzonder.
Momenteel werkt hij aan de “Hallo-serie”,  geluidsobjecten waar hij af en toe ook korte optredens mee geeft.
Ad van Aart heeft ons een boeiende en inspirerende avond gegeven bij het Achterhoeks Kunstcafé.
Meer weten over Ad en zijn werk? http://www.advanaart.nl/