Avond van de fotografie met Gerjo te Linde en Gerrit Korn
Even terug in de tijd…
Alsof je hiertoe uitgenodigd werd op de avond van de fotografie, want hiermee startte het nieuwe jaarprogramma van het Achterhoeks Kunstcafe in Café Schiller op 29 januari jl.
Deze keer presenteerden de fotografen Gerrit Korn en Gerjo te Linde hun werk. Zij trokken de aanwezigen ieder op eigen manier zowel de geschiedenis als de wereld van de fotografie in.
Een enorme vierkante ‘onhandige’ kist, een camera, je kent ze wel uit foto’s van toen, met een zwarte doek eromheen, illustreerde deze ‘back in time’ sfeer. Weliswaar een nieuwe nagebouwde camera met een lens uit begin 1900!
Vervolgens werd dit nog eens extra benadrukt door de tentoongestelde zwart wit foto’s van beide fotografen, maar en zeker niet in de laatste plaats door de verhalen van beide mensen.
Overigens zeer verschillend door eigen ontwikkeling en ervaring, en toch sloot het verrassend goed op elkaar aan.
Gerjo te Linde liet voor de pauze zien hoe een van de eerste oorspronkelijke manieren om te kunnen fotograferen hem inspireerde om hiermee te gaan werken.
Een oud procedé waarbij de beelden die ontstaan een zekere sfeer oproepen, niet alleen door de kleur, vele tinten zwart wit, maar ook door gevangen momentopnames. Er wordt gewerkt met glazen of aluminium platen die in de camera geschoven worden en na het fotograferen vervolgens behandeld worden met chemische stoffen in bepaalde verhoudingen. Een zeer arbeidsintensief werk.
Deze liefhebberij, het woord hobby zou de beleving niet goed weergeven, vraagt en geeft energie, rust en als het mensen raakt , voldoening, vertelde Gerjo.
Hoewel dat door de beheersing van de techniek deze nostalgische foto’s sfeer ontstaat, is uiteindelijk het oog van de meester die de beelden weet te vangen en de sfeer weet vast te leggen. Zo liet zijn werk zich zien.
Na de pauze nam op een heel andere manier Gerrit Korn ons mee de geschiedenis in, dit keer o.a. naar een van zijn series: beelden over de eerste Wereld Oorlog.
Om vanuit zijn beleving, vanuit zijn gevoel, de verschrikkingen van toen te willen vastleggen, toog hij naar de omgeving van Ieper in Vlaanderen. In februari, omdat er dan geen toerist te zien is en om de ‘koudse kilte’ te voelen.
Hij kon ze ‘horen lopen’ de veelal zeer jonge soldaten, bij duizenden omgekomen in een totale verkilde eenzame desolate zwarte moddernatte klei…in een totale verlatenheid in een volstrekt zinloze oorlog. Een schuldig landschap zoals de schilder Armando het ooit eens verwoordde.
Zijn werken werden soms schilderijen.
Deze combinatie van beelden en teksten, ook van overige series, zoals hij liet zien, werd zo een prachtige weergave van zowel de schoonheid als van de verschrikkingen van het leven zelf.
Toevallig of niet, wel wonderlijk hoe door deze avond, deze teruggang het verleden en het heden ineens dichterbij bij elkaar bracht.
Zowel in techniek, de combinatie van de oude en ’t huidige digitale, als wel in de beleving naar de bevrijdings- en -herdenkingsmomenten van de 2e wereldoorlog nu.
Dank aan beide fotografen voor een indrukwekkende presentatie van mooi werk dat zeer tot de verbeelding sprak!